دوشنبه، اسفند ۲۷، ۱۳۸۶

از آرای همش باطله تا همشهری های دمشون گرم

1- اگه اشتباه نکنم میزان مشارکت مردم آذربایجان تو انتخابات بیشتر وقتها پایینتر از متوسط کشوری بوده (مثلا چهل و پنج درصد تو مجلس هفتم و پنجاه و دو درصد تو همین دور +). این مسئله بخصوص توی تبریز خیلی شدیدتر هست. از یک میلیون و دویست هزار نفر واجد شرایط تو حوزه تبریز، اسکو و آذرشهر+ تنها یک سوم شرکت کردن که البته فکر کنم همین هم خیلی بیشتر از دور قبل باشه.
2- نکته جالب تو نتایج تبریز این هست که طبق اعلام وزارت کشور سه نفر تونستن تو همون دور اول برن به مجلس (آمار اصلاح شده رو ببینید). شرط انتخاب شدن تو مرحله اول کسب حداقل یک چهارم آرای صحیح هست. از اونجایی که نفر دوم و سوم تنها تونستن چیزی نزدیک به بیست درصد کل رای ها رو بدست بیارن، با فرض صحت ارقام ونتیجه گیری وزارت کشور، میشه نتیجه گرفت که تعداد خیلی زیادی از رای های ریخته شده به صندوق رای باطله بودند. با توجه به رای نفرات سوم و چهارم لیست میشه براحتی محاسبه کرد که حداقل 23.5 درصد (تقریبا 97 هزار رای) و حداکثز 43.5 درصد (تقریبا 178 هزار رای) رای ها باطله بوده. چیزی که کاملا عجیب و دور از ذهن هست.

3- این همشهری های منم نمیدونم چی شده که شدیدا اصلاح طلب شد؟
اون از اول شدن دکتر معین تو انتخابات ریاست جمهوری در حالیکه تو همه جای آذربایجان (شرقی، غربی، اردبیل و زنجان!) به مهرعلیزاده رای داده بودن. الان هم که جناب آقای سیروس سازدار که ضاهرا کاندیدای ائتلاف اصلاح طلب ها بوده تونسته سی درصد آرا رو بدست بیاره و تو همون دور اول انتخاب بشه +. این بنظر من یه رکورد بحساب میاد. تو مرند همیشه خدا بیست-سی نفری نامزد میشن و از اونجایی که تقریبا هر کس با یه کدوم از اینا فامیلی، رفیقی یا هم ولایتی چیزی از آب درمیاد، رای ها تو دور اول به شدت تقسیم میشن. از انتخابات مجلس سوم به اینور رو که یادم میاد همیشه انتخابات به دور دوم می کشید (مجلس اول رو نمی دونم ولی برای مجلس دوم هم فکر می کنم که همینطور بوده).
نماینده اصولگرای! فعلی و برادر زن جناب آفای رییس مجلس هم که تو دور قبل با ابطال نتایج و هزار تا گربه آرایی! (پیشیک بزماخ) دیگه تونسته یود تو میان دوره ای خودش رو بچپونه تو مجلس 20% آرا رو بدست آورده. پسرخاله عزیز ما هم که ما هنوز نفهمیدیم کدوم طرفی هست برای چهارمین بار هم نتونست به آرزوش برسه و با 17.5 درصد سوم شد.

پ.ن: ضاهرا ایسنا خبرش رو درباره نتایج تبریز حذف کرده. این لینک مردمک هست و تصویر نتایج از سایت مردمک:



پ.ن۲: کل آرای تبریز ۴۰۲۷۵۷ تا و آرای صحیح ۳۸۲۴۸۰ تا بوده پس فقط ۵٪ آرا باطله بوده و تنها نفر اول بطور مستقیم به مجلس راه پیدا کرده +.

هیچ نظری موجود نیست: